dimarts, de gener 09, 2007

Manipulated in the supermarket (II)

Les meves sospites sobre l’ús de la música com a inductora de la compra es confirmen.

Los nueve trucos que usan los comercios para vender más en rebajas
La Vanguardia 8 de gener del 2007

“COMPRAR AL SON DE LA MÚSICA. Los primeros días de rebajas son los de mayor afluencia de clientes. Si por los altavoces del comercio se oye una música animada, algo de rock por ejemplo, los consumidores tenderán a comprar más deprisa y con mayor impulsividad. "Así se evitan aglomeraciones, porque los clientes entran y salen rápido, y además reducen la posibilidad de que piensen si realmente necesitan ese producto o no", explica el experto en marketing Rafael Muñiz, de Rmg& asociados. Por el contrario, una melodía relajada haría que el comprador se tomase las cosas con calma y reflexionase más sobre lo que va a adquirir. Por supuesto, eso no interesa en absoluto y este tipo de música se reserva para ocasiones en las que hay poca clientela. Las canciones movidas se suelen acompañar de temperaturas ambientales bajas - para que las personas estén en continuo movimiento y no se entretengan por los pasillos- y una mayor iluminación, para que las estanterías se vean bien y a nadie se le pase por alto un descuento.”

El pitjor es que l’expert en marketing citat per la Vanguardia tingui la barra de dir sense embuts que les grans botigues usen el rock per reduir el nivell de pensament dels clients i fomentar la compra impulsiva.

L’Associació de consumidors espanyola o catalana no hi haurien de dir res al respecte? La manipulació psicològica per part de les empreses hauria de ser si menys no monitorejada. Com a ciutadà, com a consumidor em nego a que manipulin els meus actes, la meva ment.

L’etern debat sobre la legitimitat o no de les tècniques de marketing ha de ser reprès immediatament!

1 comentari:

Anònim ha dit...

Ja fa dècades que ho fan de manera sistemàtica! recomano la lectura de "la mcdonalización de la sociedad" de G. Ritzer que ens parla d'aquestes racionalitzacions, de vegades utilitzades de manera malèvola.
S'expliquen d'altres tàctiques, ara no sé si de mcdonald's o d'una altra cadena similar, en que es posaven cadires incòmodes expressament per a que la gent no s'apalanqués després d'haver consumit el seu fast-food.